picture

picture

PENGENALAN

Foto saya
Bandar Seri Permaisuri, Bandar Tun Razak, Malaysia
ASSALAMMUALAIKUM dan SALAM 1 MALAYSIA....kepada semua para tetamu yang berhormat sekalian...kami disini adalah dari salah sebuah syarikat bumiputra yang telah berdaftar dengan SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA dan telah sekian lama menceburi didalam bidang yang berkaitan dengan memborong membekal dan pengedar sehingga sampai ke tangan dan dijamin dengan harga yang memuaskan. Diantara prodak yang kami pasarkan ialah seperti KELAPA SANTAN DAN AYAM KAMPUNG. Disini juga kami ingin memaklum kan bahawa kami juga menyediakan pengkhidmatan membekal telor ayam dan gas .
  • Lokasi : BANDAR SERI PERMAISURI,BANDAR TUN RAZAK, Malaysia
  • Alamat : Blok 05-00-01,Flat sri johor, 6km, Cheras,56100 Kuala Lumpur . MALAYSIA

Untuk maklumat lanjut sila hubungi :

Phone: 018-2755546
Komen ke blog kami atau hantarkan email
kepada: nwstimes@gmail.com
Jemput like ke page kami :-


Jumlah Paparan Halaman

Isnin, 30 September 2013

Bagaimana Peniaga Muslim Menyokong Produk Halal


Halal atau tidak? Itulah yang selalu menjadi isu oleh para pembeli atau pengguna pada hari ini. Ternyata mereka semakin bijak menilai sesuatu produk yang dipasarkan. Kualiti menjadi suatu keutamaan bagi mereka. Atas sebab itu juga, produk-produk yang bermutu terus menjadi pilihan masyarakat dewasa ini. Maka tidak hairan jika kebanyakkan dalam kalangan masyarakat pada hari ini bijak untuk menetapkan piawaian terhadap sesuatu produk iaitu produk yang dijamin akan halalnya adalah produk yang telah mencapai tahap yang ditetapkan. Sangat penting juga untuk kita memilih produk-produk yang halal kerana produk-produk tersebut lebih dipercayai akan kebersihan dan keselamatannya. Suatu situasi yang tidak pelik apabila masyarakat Cina dan India atau mereka yang bukan Muslim di negara kita turut memilih produk halal. Cumanya, adakah wajar sekiranya para pengguna sahaja yang terus-menerus menyokong pemasaran produk halal? Tentu tidak sama sekali kerana para peniaga terutama yang beragama Islam dilihat mempunyai peranan yang begitu penting dalam usaha menaikkan lagi produk-produk berstatus halal. Timbul persoalan, bagaimanakah cara untuk para peniaga Muslim menyokong produk halal?
1.0         Memasarkan Sendiri Produk-Produk Berstatus Halal
Secara umumnya dapat difahami, bahawa para pengguna tidak akan dapat menggunakan produk-produk halal sekiranya tidak dipasarkan oleh para peniaga. Apa yang pasti, para peniaga terutamanya peniaga Muslim perlu memainkan peranan dengan terus memasarkan produk halal di premis-premis mereka. Itu sudah memadai sebagai satu tanda sokongan mereka terhadap barangan halal. Mereka juga tidak sepatutnya menjual barangan yang tidak mempunyai logo halal yang diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) bagi memastikan barangan halal terus menjadi pilihan utama untuk kegunaan seharian para pengguna. Selain itu juga, peniaga Muslim mestilah sentiasa peka dengan isu-isu semasa berkaitan halal dan haram sesuatu produk. Tujuannya adalah supaya mereka sendiri tidak memasarkan produk tersebut di premis mereka.
Andakah anda tahu dan ingat bahawa dua tiga tahun kebelakangan ini kita pernah digemparkan dengan berita sosej yang dihasilkan dengan menggunakan kelongsong yang diperbuat daripada usus khinzir? Mendengarnya sahaja sudah cukup untuk membuatkan tekak menjadi kembang dan loya jauh sekali untuk menjamahnya. Begitu juga dengan satu kes di Selangor yang mana satu serbuan dilakukan di kilang pemprosesan ayam oleh pihak Majlis Agama Islam dan mendapati ayam-ayam tersebut disembelih dan diproses dengan cara yang bertentangan dengan Syarak. Info-info sebegini yang seharusnya diambil tahu oleh para peniaga termasuk para pembekal agar mereka tidak sekali-kali mendapatkan dan memasarkan produk-produk yang dikeluarkan oleh syarikat-syarikat yang terbabit. Sekiranya perkara sebegini tidak diambil pusing, maka yang akan menjadi mangsa adalah para pengguna dan ini tidak sepatutnya terjadi!! Pengguna mempunyai hak untuk mendapatkan barang-barang yang bermutu dan berkualiti.
Apa yang dapat disimpulkan, dengan menjual produk-produk halal peniaga-peniaga Muslim ini bukan sahaja telah menyokong pemasaran barangan halal tetapi turut memenuhi permintaan pengguna yang sememangnya menginginkan barangan yang mempunyai piawaian halal yang diiktiraf JAKIM.
2.0         Promosi & Kempen Penjualan Produk-Produk Halal
Cara lain yang boleh dilakukan peniaga Muslim untuk menunjukkan tanda sokongan mereka terhadap produk-produk halal adalah dengan mengadakan promosi-promosi atau kempen-kempen yang berkaitan dengan penjualan produk halal di premis-premis mereka. Itu juga akan menjadi sebagai salah satu cara untuk menarik perhatian pelanggan supaya datang ke kedai mereka. Produk halal adalah produk yang meyakinkan dan diinginkan oleh majoriti besar para pengguna. Selain memberi keuntungan kepada para peniaga, promosi yang dilakukan akan memastikan pemasaran produk halal menjadi bertambah luas serta mungkin boleh menjadi fenomena baru dalam masyarakat iaitu mesti mendapatkan barangan yang halal untuk kegunaan mereka.
Mengambil contoh, pernahkah anda mendengar tentang satu perusahaan makanan ‘Char Kuey Tiow’ Sungai Dua? Untuk makluman bagi mereka yang tidak pernah mendengar tentang cerita Char Kuey Tiow Sungai Dua ini, pihak mereka menggunakan slogan “Char Kuey Tiow Sungai Dua – Telur Ayam Dibasuh”. Slogan ‘telur ayam dibasuh’ sudah cukup untuk memberi gambaran kepada para pelanggan bahawa pihak peniaga begitu mengamalkan kebersihan dalam perniagaan mereka. Tahukah anda bahawa telur ayam yang tidak dibasuh untuk tujuan memasak boleh menimbulkan persoalan hukum dari sudut Syarak kerana dikhuatiri najis ayam yang masih melekat ditelur tersebut akan turut termasuk kedalam makanan yang ingin dimasak. Mungkin nampak kecil, tetapi slogan yang digunakan oleh mereka iaitu ‘telur ayam dibasuh’ menunjukkan bahawa mereka menjaga tahap kebersihan yang juga merupakan elemen penting dalam persoalan halal dan haram. Apa yang penting, cara mereka telah dapat menarik lebih ramai pelanggan sekaligus menjadi satu promosi dan strategi dalam mengembangkan perniagaan mereka.
Bagi premis-premis yang menjual makanan dan minuman seperti restoran, apa yang boleh dilakukan adalah dengan memaparkan sijil pengesahan halal premis mereka terutama bagi premis-premis yang menyediakan perkhidmatan menjual makanan segera. Jelasnya, sijil tersebut akan memberi makluman kepada para pelanggan bahawa premis anda menjual seratus peratus makanan halal. Dari aspek lain pula, para peniaga restoran atau kedai makan digalakkan untuk menjaga kebersihan premis masing-masing dan mendapatkan gred A bagi tahap kebersihan restoran atau kedai mereka kerana faktor kebersihan akan turut mempengaruhi nilai halal itu sendiri. Tindakan peniaga Muslim mempromosikan produk-produk halal di premis mereka merupakan salah satu cara bijak untuk mereka terus menyokong pemasaran barangan yang berstatus halal.
3.0         Mengenalpasti Pembekal Produk
Seperkara lagi yang menjadi tanggungjawab para peniaga Muslim iaitu mengenalpasti para pembekal produk-produk yang mereka pasarkan. Menjadi suatu kemestian untuk mereka mengetahui tentang latarbelakang pembekal termasuk sama ada pembekal mendapat kelulusan daripada pihak berkepentingan seperti pihak kementerian dan sebagainya untuk membekalkan bahan-bahan tersebut. Mungkin agak remeh bagi sesetengah para peniaga Muslim untuk mengambil tahu sehingga ke peringkat tersebut tetapi mahu atau tidak, hal itu sebenarnya menjadi sebahagian daripada tanggungjawab mereka. Akan tetapi, mungkin juga terdapat beberapa perkara yang berada diluar jangkauan para peniaga untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut dan hal sebegitu memang banyak berlaku.
Apabila bercakap tentang status pembekal produk, negara kita baru-baru ini dikejutkan dengan berita adanya telur ayam tiruan yang datangnya daripada negara Tembok Besar, China. Mendengar sahaja perkataan ‘tiruan’, mungkin persoalan pertama yang berlegar-legar di minda kita adalah bahan-bahan yang digunakan untuk membuat telur ayam tiruan tersebut. Maka sudah pasti juga akan timbulnya isu halal dan haram sama ada bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan telur tiruan tersebut adalah dibenarkan disisi Syarak atau tidak. Adalah lebih baik jika kita mengambil langkah selamat dengan tidak mengimport telur ayam – telur ayam daripada China. Bukan sahaja meragukan, malah telur ayam tiruan tersebut mungkin juga boleh membahayakan kesihatan. Maka, inilah yang dikatakan perlunya untuk para peniaga mengambil berat dan mengetahui berkaitan latar belakang pihak pembekal. Sebenarnya banyak lagi isu-isu berkaitan produk-produk yang diragui status halalnya khususnya bagi produk-produk yang datang daripada luar negara. Tetapi apa yang boleh diperkatakan adalah perkara tersebut menjadi tanggungjawab para peniaga untuk meneliti dan menilai produk-produk daripada pihak pembekal sebelum menerimanya untuk dipasarkan.
4.0         Penganjuran Kursus atau Seminar Kepada Para Peniaga Muslim
Cara lain yang mungkin berkesan untuk memastikan peniaga-peniaga Muslim menyokong produk-produk halal adalah dengan melibatkan mereka untuk menyertai kursus dan seminar yang berkaitan produk halal. Kursus dan seminar ini kebiasaannya dianjurkan oleh pihak kerajaan melalui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) atau mana-mana badan bukan kerajaan (NGO) seperti Persatuan Pengguna Pulau Pinang. Objektif utama kursus dan seminar sebegini adalah untuk menyuntik kesedaran ke dalam diri para peniaga Muslim supaya mementingkan pemasaran produk-produk yang berstatus halal. Selain itu, kursus dan seminar yang dianjurkan juga boleh menjadi satu wahana untuk melontarkan persoalan, bertukar pandangan, berkongsi masalah serta mencari jalan penyelesaiannya diantara para peniaga dengan pakar-pakar yang dilantik termasuk penasihat Syariah. Secara tidak langsung akan dapat membantu para peniaga juga para pengguna mengetahui dengan lebih lanjut maklumat-maklumat semasa berkaitan persoalan halal dan haram sesuatu produk.
Contoh seminar halal ialah seperti Pameran Perdagangan Antarabangsa Ke-8 2011 (MIHAS) yang telah diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada 6 sehingga 9 April yang lalu. Begitu juga dengan Halal Fiesta Malaysia 2011 (HALFEST) yang telah berlangsung pada 12 hingga 16 Oktober 2011 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC). Acara-acara sebegini dapat memberi ruang dan peluang kepada para peniaga dan para pembekal untuk terus memperkenalkan produk-produk halal yang mereka hasilkan kepada pengguna-pengguna dalam negara. Selain itu, penganjuran pameran dan pesta sedemikian rupa boleh menjadi platform kepada para peniaga Muslim untuk mengembangkan lagi sayap perniagaan mereka lantas menaikkan lagi jenama produk-produk halal yang mereka hasilkan. Lebih menarik lagi, aktiviti-aktiviti seperti MIHAS dan HALFEST ini boleh menjadi satu titik tolak kepada syarikat-syarikat tempatan untuk bekerjasama membangunkan pasaran halal di peringkat negara seterusnya dapat merangsang industri halal di Malaysia untuk bertindak lebih berani dengan memasuki pasaran global.
Kesimpulan yang boleh diambil adalah produk-produk halal menjadi pilihan utama pengguna-pengguna di Malaysia. Masyarakat pada hari ini lebih bersikap terbuka dan berani untuk menyuarakan hak mereka. Oleh itu amat penting untuk para peniaga Muslim menyokong produk-produk halal melalui cara-cara yang telah diperbincangkan. Sekiranya para peniaga sendiri tidak memasarkan barangan yang halal atau diragui statusnya, maka bagaimana masyarakat tempatan boleh menyokong dan mendapatkan produk halal yang mereka ingini? Tidak rugi sama sekali jika para peniaga Muslim membuat promosi berkaitan penjualan produk-produk halal di premis mereka. Malah cara itu dilihat sebagai satu strategi yang lebih bijak untuk menarik seramai mungkin pelanggan ke premis dan kedai-kedai mereka. Namun begitu, untuk menaikkan produk-produk halal tidak hanya menjadi tanggungjawab pihak peniaga semata-mata, kerjasama daripada semua pihak amat diperlukan. Pihak kerajaan melalui agensi-agensinya seperti JAKIM, Majlis Agama Islam Negeri, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), badan-badan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), para penggiat industri halal negara serta masyarakat tempatan perlu bersatu padu dan bersama-sama menyokong produk-produk yang halal. Produk halal adalah produk yang dijamin kebersihannya dan sudah pasti ianya turut boleh digunakan oleh semua kaum seperti Melayu, Cina dan India sama ada Muslim atau bukan Muslim. Untuk itu, marilah kita bersama-sama terus menyokong pemasaran barangan halal di negara kita kerana produk yang halal dijamin kebaikkan dan keselamatannya.
USAHAWAN.COM

Kempen Membeli Produk Keluaran Bumiputera

Apabila kita membeli sesuatu barangan keperluan, ada kalanya kita menutup sebelah mata, tidak pernah peduli dengan label ‘Keluaran Bumiputera’, ‘100% Produk Bumiputera’ atau ‘100% Keluaran Bumiputera’. Sebaliknya, apa yang dicari pastinya label ‘Halal’, agar barangan yang dibeli itu dijamin halal dari segi pembuatan dan pengeluarannya dan boleh digunakan tanpa ragu-ragu. Namun, tahu kah anda tentang kepentingan membeli produk keluaran Bumiputera ini? Bersediakah anda untuk menyahut seruan kerajaan dan cuba membantu usahawan Bumiputera negara ini dengan membeli produk keluaran Bumiputera sendiri?
Galakan Untuk Produk Keluaran Bumiputera
Usahawan merupakan pemangkin kepada pembangunan dan pertumbuhan ekonomi sesebuah negara. Maju dan mundurnya ekonomi sesebuah negara adalah bergantung kepada usahawan yang dinamis dan berpandangan jauh. Usahawan juga berperanan untuk meningkatkan pendapatan negara dan meninggikan taraf hidup masyarakat secara keseluruhan.
Di Malaysia, terdapat pelbagai cara yang telah dilakukan oleh kerajaan Malaysia, untuk membantu usahawan Bumiputera dalam memperkembangkan perniagaan yang mereka usahakan. Beberapa strategi pemasaran telah dirancang dan disusun untuk memperkenalkan produk Bumiputera ini di mata masyarakat tempatan dan juga di mata dunia, antaranya dengan mengadakan ekspo-ekspo produk halal seperti HALFEST 2012 – ekspo halal yang terbesar di Malaysia. Di samping itu telah juga diadakan ekspo usahawan seperti Ekspo Usahawan Groom Big. Malahan di peringkat nasional sendiri telah dirancang aktiviti yang sama seperti Ekspo Usahawan Bumiputera Pulau Pinang 2012 dan Kempen 1Malaysia 1Halal di negeri Johor. Matlamat utama ekspo dan pameran ini sudah tentu untuk memberi peluang kepada para usahawan Bumiputera mempamerkan dan membuat jualan produk-produk yang berkualiti hasil keluaran masing-masing. Selain itu, diatur juga sesi padanan perniagaan antara usahawan dan peniaga bertujuan untuk membolehkan usahawan Bumiputera ini tadi meluaskan jaringan perniagaan dan mendapat laluan pemasaran yang betul. Kerajaan juga melalui agensi-agensi kerajaan ada menyediakan tempat pameran untuk dijadikan ruang bagi usahawan Bumiputera ini tadi mempamerkan produk-produk keluaran Bumiputera mereka.
Untuk memastikan usahawan Bumiputera ini memiliki jati diri, berdaya saing dan tidak ketinggalan di belakang usahawan tempatan yang lain, kerajaan sendiri telah menganjurkan pelbagai seminar keusahawanan dengan bantuan beberapa agensi kerajaan lain seperti Majlis Amanah Rakyat (Mara), Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA), Perbadanan Pembangunan Teknologi Malaysia (MTDC) , SME Bank, Bank Pembangunan dan lain-lain lagi. Seminar ini diadakan bertujuan untuk mendedahkan usahawan Bumiputera ini dengan ‘trend’ pasaran terkini, cara meningkatkan kualiti produk dan pembungkusan, serta memperkasakan kemahiran pemasaran mereka dalam mempromosikan produk dan perkhidmatan dengan lebih efektif. Usahawan juga telah diajar bagaimana untuk mengembangkan rangkaian perniagaan mereka di peringkat domestik dan antarabangsa melalui bantuan yang disalurkan.
Daripada segi suntikan modal pula, kerajaan turut memastikan usahawan Bumiputera ini mendapat modal yang mencukupi dengan menyediakan bantuan kewangan seperti skim pinjaman dan dana kewangan dalam bentuk geran peruntukan, pinjaman dan insentif bagi mereka yang berada di sektor perindustrian dan perusahaan. Terdapat juga agensi-agensi kerajaan yang membantu dengan menyalurkan bantuan dana tersebut kepada usahawan yang terpilih. Walau bagaimanapun, ada juga usahawan Bumiputera yang menceburi dalam dunia perniagaan secara bersendirian dahulu untuk membuktikan kemampuan diri dan daya saing syarikat mereka sebelum berupaya untuk memohon skim dan dana pinjaman kewangan ini.
Perkembangan dunia Internet telah banyak membantu dalam mempromosi produk keluaran syarikat Bumiputera ini. Terdapat portal-portal kerajaan dan portal individu yang menjadi hab untuk mengumpulkan maklumat tentang syarikat dan produk yang dikeluarkan oleh usahawan Bumiputera ini. Hab-hab ini juga bertindak sebagai perantara antara jaringan usahawan Bumiputera yang berdaftar ini dengan masyarakat. Dengan hanya mendaftar melalui portal ini, kesemua ahli-ahli yang berdaftar sebagai usahawan akan sentiasa diberitahu tentang program-program anjuran kerajaan negeri dan maklumat-maklumat usahawan dari masa ke semasa. Masyarakat juga akan mendapat pendedahan tentang jaringan produk usahawan Bumiputera ini yang berada dalam pasaran.Contoh portal ini adalah seperti http://usahawan.selangor.gov.my, http://www.upub.sarawak.gov.my dan http://mecd.skali.my.
Terdapat juga dalam kalangan usahawan Bumiputera ini yang cerdik IT dan telah menjadikan dunia Internet sebagai salah satu medium pemasaran. Mereka ini telah membina sendiri laman web atau blog masing-masing yang bertujuan untuk mempromosikan barangan dan perkhidmatan yang diberikan oleh syarikat mereka. Ada juga di antara laman blog ini yang menyediakan ruangan ‘chat’ untuk mereka yang ingin berhubung atau membuat sebarang pertanyaan mengenai produk yang dipasarkan oleh usahawan tersebut.
Media massa juga memainkan peranan penting dalam mempromosikan barangan keluaran Bumiputera. Media massa di sini merujuk kepada kedua-dua media elektronik dan media cetak. Kedua-dua ini digunakan agar masyarakat mendapat pendedahan yang sewajarnya tentang produk Bumiputera dalam bentuk iklan di kaca TV dan juga di dada akhbar. Iklan-iklan yang kreatif ini mampu menarik minat masyarakat untuk membeli produk keluaran Bumiputera. Ada juga segmen wawancara seperti yang terdapat dalam rancangan ‘Wanita Hari Ini’ yang menjemput usahawan-usahawan ini datang ke konti TV untuk ditemu ramah. Hal ini tentunya membuka peluang bagi usahawan yang dijemput, sekali gus mereka berpeluang mendapat ‘airtime’ untuk mempromosi produk keluaran syarikat mereka. Bagi usahawan yang berkemampuan, maka bolehlah membeli halaman yang terdapat dalam akhbar tempatan untuk mempromosikan produk mereka. Melalui media massa ini juga, rakyat akan berpeluang untuk mendapat maklumat yang tepat dan lebih terkini berkaitan produk-produk Bumiputera yang terdapat di pasaran.
Selain daripada galakan daripada media massa dan pihak kerajaan sendiri, anda juga seharusnya memberi galakan kepada diri anda sendiri untuk memilih dan membeli produk Bumiputera yang ada kalanya setanding dengan barangan import. Jika anda merupakan ibu atau bapa dan mempunyai anak-anak yang meningkat dewasa, jadilah contoh kepada anak-anak anda dengan menggunakan barangan produk Bumiputera. Anak-anak akan mula mengikuti jejak langkah ibu bapa, dan seharusnya ibu bapa perlu menunjukkan teladan yang baik kepada anak-anak.
Kelebihan dan Contoh Produk Bumiputera
Antara kelebihan produk Bumiputera sudah tentu atas jaminan Halal nya. Tanpa ragu-ragu produk Bumiputera yang berasaskan produk makanan boleh dimakan tanpa rasa was-was. Dari segi harga pula, terdapat produk Bumiputera yang menawarkan harga yang kompetitif dan ada yang lebih murah dengan jaminan kualiti yang setanding dengan produk lain yang terdapat dalam pasaran.
Salah satu contoh produk Bumiputera yang boleh dibanggakan adalah produk Adabi. Adabi Consumer Industries Sdn. Bhd. atau lebih dikenali sebagai Adabi merupakan antara syarikat yang mengeluarkan produk barangan keperluan keluaran Bumiputera yang terkenal. Dalam masa lebih dua dekat, produk barangan keperluan ini telah berkembang dan dipelbagaikan demi memenuhi kemahuan masyarakat Malaysia. Adabi membekalkan produk makanan yang 100% Halal dan berkualiti tinggi dan pernah dianugerahkan Superbrand pada tahun 2002 oleh Majlis Superbrands Malaysia. Adabi juga telah berjaya menembusi pasaran negara luar dan Indonesia merupakan salah satu daripada negara itu.
Noor Arfa Batik pula adalah merupakan produk usahawan Bumiputera yang mengetengahkan industri pakaian batik negara ke mata dunia. Perniagaan yang pada mulanya dibuat secara kecil-kecilan itu kini telah diperluaskan dan hingga kini sebanyak 11 cawangan di seluruh negara Malaysia telah dibuka. Noor Arfa Batik telah berjaya menerima beberapa anugerah di peringkat kebangsaan dan antarabangsa, antaranya Anugerah ‘BRANDS LAUREATE’ Asia Pacific Oleh Brands Laureate dan Anugerah Usahawan Korporat Sempena Sambutan Anugerah Usahawan MARA 2011 Peringkat Kebangsaan.
Selain contoh di atas, terdapat juga dalam kalangan usahawan Bumiputera ini yang mempunyai perniagaan berskala kecil yang mengusahakan perniagaan berasaskan produk makanan, tekstil, elektrik dan elektronik, herba dan perubatan tradisional, kosmetik, teknologi maklumat dan peruncitan.
Halangan dan Cabaran
Meskipun pelbagai cara telah dibuat oleh kerajaan untuk mempromosikan barangan keluaran Bumiputera, namun terdapat kajian yang mengkaji dan mendapati peratusan barangan produk Bumiputera yang dijual di cawangan-cawangan hypermarket di sekitar Malaysia amatlah kecil jika dibandingkan dengan produk tempatan yang lain. Kajian juga mendapati bahawa majoriti produk usahawan Bumiputera yang dijual ini pula adalah merupakan produk makanan.
Dipercayai terdapat beberapa halangan dan cabaran yang menjadi isu penting yang terpaksa dihadapi oleh usahawan Bumiputera di negara ini, antaranya syarat kemasukan yang ketat, faktor pemasaran antaranya kekurangan modal, kekurangan tenaga kerja, kapasiti, bahan mentah, teknologi serta pengangkutan. Hal ini menyukarkan lagi usahawan Bumiputera untuk memasarkan produk mereka berbanding dengan usahawan lain di Malaysia. Ada juga kajian yang mengaitkan sikap usahawan itu sendiri dalam menentukan kejayaan perniagaan mereka. Antara sikap usahawan Bumiputera yang biasanya dilihat adalah seperti tidak berani mengambil risiko, pasif, kurang pengetahuan dalam bidang kewangan dan hanya tahu meningkatkan harga demi mendapatkan keuntungan yang lebih. Budaya niaga keusahawanan dan kesanggupan menanggung risiko masih belum dihayati sepenuhnya oleh usahawan Bumiputera. Ramai usahawan Bumiputera di negara ini juga dilihat masih mengamalkan cara lama dan konvensional dalam perniagaan yang mengakibatkan golongan usahawan Bumiputera ini masih ketinggalan dan berdepan kesukaran untuk bersaing dengan usahawan bukan Bumiputera lain.
Kesimpulan
Kerajaan Malaysia dengan bantuan beberapa agensi kerajaan yang lain telah bertungkus lumus mengatur strategi untuk menggalakkan pembeli membeli barangan keluaran Bumiputera. Dalam bajet yang dibentangkan pada setiap tahun, pasti ada peruntukan dalam bentuk insentif dan geran khas untuk usahawan di Malaysia. Beberapa aktiviti seperti seminar keusahawanan juga telah dirangka untuk membina jati diri dan semangat keusahawanan dalam diri usahawan Bumiputera ini.
GLC juga sedikit sebanyak telah menyumbang kepada peningkatan penyertaan usahawan Bumiputera dalam bidang ekonomi dengan memberi kontrak kerja serta perkhidmatan kepada usahawan Bumiputera. Contohnya PETRONAS, yang telah membuka ruang kepada golongan Bumiputera untuk membuka stesen minyak dan Kedai Mesra. Begitu juga dengan syarikat GLC yang lain yang banyak memberi peluang perniagaan kepada usahawan Bumiputera.
Namun segala-galanya terletak pada tangan pengguna. Anda sebagai pengguna boleh melakukan perubahan. Ubah sikap anda dan mula menerima produk keluaran Bumiputera. Buka persepsi minda kita agar lebih bijak membeli. Jika mutu yang dicari, ada produk yang mutunya setanding produk import. Sokong usahawan Bumiputera. Beli produk keluaran Bumiputera.
USAHAWAN.COM

Masalah Plagiat dalam Dunia Perniagaan & Internet

Plagiat atau Plagiarisme internet adalah penciplakan ataupenggunaan semula karyayangdidapati melaluilaman internet, menjadikan idea orang lain sebagai hak sendiri tanpa sebarang kredit diberikan kepada penulis asal dan karya asal. Kata ‘Plagiat’ itu sendiri berasal daripada perkataan bahasa Inggeris ‘Plagiarism’ yang terhasil daripada perkataan Latin, ‘Plagiarius’, dan perkataan Greek ‘Plagion’. Kata ‘Plagion’ ini membawa maksud menculik atau mencuri sesuatu atau seseorang. Kamus Dewan pula mendefinasikan plagiat sebagai perbuatan meniru, mencontoh karangan (tulisan, hasil kerja orang lain) atau mengutip karangan orang lain (tanpa izin penulis asal). Plagiat juga dianggap sebagai mencedok, iaitu mencedok ciptaan orang lain dan menyiarkannya sebagai ciptaan sendiri.
Dengan kecanggihan dunia Internet, segala informasi kini berada pada hujung jari anda sahaja! Internet menjadi sebuah perpustakaan yang lengkap, terdapat banyak bahan ilmiah yang boleh digunakan sebagai sumber rujukan oleh segenap lapisan masyarakat. Atas ciri-ciri ini, tanpa disedari telah wujud satu budaya baru dalam masyarakat kita. Kecenderungan untuk melakukan plagiat melalui dunia internet kini telah berleluasa dan menular!
Plagiat di Internet. Terlalu banyak aktiviti plagiat yang boleh dilakukan menerusi Internet. Antara aktiviti plagiat ini kebiasaanya melibatkan teks, perisian komputer, animasi – tidak kira dalam bentuk video, audio, grafik dan sebagainya. Terdapat juga aktiviti plagiat di mana teks daripada artikel, buku, blog, wikipedia dan jurnal ditiru. Beribu-ribu hasil carian seperti artikel, data dan gambar boleh didapati dengan hanya menaip kata kunci dan melakukan satu carian yang mudah. Hasil carian diperoleh dalam masa beberapa saat sahaja. Hasil carian kemudiannya boleh di salin tampal (copy-paste), di muat turun ke dalam komputer sendiri malahan ada yang sanggup bertindak lebih jauh lagi – dengan membayar bagi mendapatkan salinan karya tersebut.
Bagi anda yang mahu melakukan plagiat, tiada sebarang kemahiran yang diperlukan. Apa yang anda perlu ada hanyalah kemudahan talian internet, kebolehan mengendalikan enjin carian di internet dan juga anda perlu mempunyai kemahiran asas dalam mengendalikan perisian komputer. Wallah! Senang bukan?
Menurut wikipedia, terdapat 7 aktiviti yang boleh digolongkan sebagai tindakan plagiat:
  1. Mengakui tulisan orang lain sebagai tulisan anda sendiri
  2. Mengakui idea orang lain sebagai idea anda sendiri
  3. Mengakui penyelidikan, data dan uji kaji orang lain sebagai kepunyaan anda sendiri
  4. Mengakui karya kelompok orang lain sebagai hasil anda sendiri
  5. Menyajikan tulisan yang sama pada masa yang lain tanpa menyebut asal-usulnya (karya asal)
  6. Menyalin, meringkas dan menulis semula perkataan, ayat atau idea yang diperoleh daripada sumber lain dan menulis semula mengikut kefahaman anda sendiri. (sama ada menyebut atau tidak menyebut sumber asalnya)
  7. Melakukan terjemahan bahasa tanpa menyatakan sumber asal terjemahan tersebut
Melakukan plagiat adalah sesuatu yang sangat mudah, semudah ‘salin-tampal’. Plagiat tidak memerlukan seseorang itu untuk mengeluarkan sebarang kos yang tinggi dan mereka juga tidak perlu memerah otak dan keringat untuk menghasilkan sebuah karya yang asli dan bermutu. Masa yang diperlukan untuk menghasilkan sesebuah karya juga adalah singkat dan cepat. Plagiat juga membolehkan seseorang itu menghasilkan karya atau artikel tanpa memerlukan mereka membuat sebarang penyelidikan, pengumpulan data atau bersusah payah melakukan ujikaji di dalam makmal.
Dikategorikan sebagai jenayah besar dalam bidang penulisan, plagiat tidak hanya dilakukan oleh segelintir golongan, ia mungkin boleh dilakukan oleh pelajar, penulis blog, penulis buku, artis dan juga bagi mereka yang telah bekerja. Di Malaysia sendiri, pernah terjadi kes yang dibawa ke mahkamah dimana dua orang kakitangan akademik di sebuah IPTA tempatan telah memplagiat bahan rujukan untuk menghasilkan sebuah buku panduan untuk kegunaan pelajar. Selain itu, terdapat juga kes-kes lain dimana puisi dan hasil karya penulis asal telah diolah semula dan diterbitkan dalam media yang berbeza. Walaupun begitu, kes-kes yang berlaku di Malaysia tidaklah se-ekstrem seperti yang berlaku di tahap antarabangsa.
Mengapa Terdorong Melakukan Plagiat?
Terdapat beberapa faktor penyebab mengapa seseorang itu melakukan plagiat. Antaranya seperti yang berikut:-
  1. Kesuntukan masa dan tiada idea dalam menyiapkan sesuatu tugasan
  2. Tiada kemahiran dalam melakukan penyelidikan
  3. Sikap mereka yang melakukan plagiat itu sendiri
  4. Kurang pendedahan tentang plagiat dan undang-undang hak cipta
Kesuntukan Masa Dan Tiada Idea Dalam Menyiapkan Tugasan
Alasan. Ini merupakan suatu alasan yang kerap didengar mengapa seseorang itu sanggup melakukan plagiat. Walaupun pada asalnya, masa yang diberikan sememangnya mencukupi, namun bagi mereka yang suka melakukan kerja-kerja pada saat akhir tugasan pastinya cenderung untuk melakukan plagiat. Ada juga yang menghadapi situasi kekeringan idea ketika menyiapkan sesuatu tugasan. Jalan mudah mula diambil dengan meniru hasil kerja orang lain yang boleh didapati di internet. Karya di internet ini ada kalanya diubahsuai sedikit dari segi susunan ayat agak tidak begitu ketara menyamai karya asal. Ada juga yang diambil ‘bulat-bulat’ dari karya asal dan ada juga yang bertindak lebih bijak dengan menggabungkan beberapa karya untuk menghasilkan satu karya ciplak.
Tiada Kemahiran Dalam Melakukan Penyelidikan
Terdapat juga kesalahan plagiat di mana pelaku mengambil hasil penyelidikan orang lain. Hasil penyelidikan ini termasuklah data-data yang telah dikaji daripada pengkaji-pengkaji, hasil prosedur makmal, konsep dan penemuan daripada ujian-ujian yang telah dilakukan. Ada juga yang menyalin semula lukisan, graf dan jadual penyelidikan orang lain untuk dijadikan penemuan dalam karya sendiri.
Bagi pelaku plagiat ini, mereka ini berkemungkinan besar tidak mempunyai kemahiran dalam melakukan penyelidikan. Mereka juga mungkin kurang pendedahan mengenai bagaimana merancang strategi untuk memperoleh dan menganalisis maklumat. Seterusnya, jalan mudah diambil dengan hanya mencedok karya orang lain sahaja!
Sikap Mereka Yang Melakukan Plagiat Itu
Kebanyakan mereka yang melakukan plagiat adalah terdiri daripada mereka yang mempunyai sifat-sifat tertentu dalam diri mereka. Mereka ini mungkin terdiri daripada mereka yang malas, sudah terbiasa di ‘spoon-feed’ sejak sekolah rendah lagi. Sifat ini kemudiannya terbawa-bawa ke universiti, malahan sehingga mendapat pekerjaan yang tetap! Mereka ini kebiasaannya tiada rasa tanggungjawab terhadap hasil kerja yang dihasilkan dan merasakan tiada siapa yang akan tahu jika hasil kerja mereka itu telah ditiru daripada hasil karya orang lain yang terdapat laman-laman web di Internet. Bagi mereka, tidak salah jika menjiplak kerja orang lain.
Kebanyakan mereka yang melakukan amalan plagiat ini juga adalah terdiri daripada mereka yang tidak bijak merancang masa dalam menyiapkan sesuatu tugasan. Apabila tugasan di lakukan di saat-saat akhir, berkemungkinan besar hasil kerja itu sendiri akan menjadi tidak memuaskan dan kesan ‘salin-tampal’ itu nampak lebih ketara.
Ada juga mereka yang melakukan plagiat akibat tertekan untuk mendapatkan hasil kerja yang paling baik. Tekanan ini timbul kerana tugasan yang diberikan itu sangat penting – mungkin tugasan pada tahun akhir pengajian, desakan ibu bapa untuk melihat anaknya menjadi seorang yang cemerlang dan atas keinginan sendiri untuk memberikan yang terbaik dalam tugasan tersebut.
Kurang Pendedahan Tentang Plagiat Dan Undang-Undang Hak cipta
Terdapat segelintir masyarakat yang tidak faham sejauh mana aktiviti meniru itu boleh dikategorikan sebagai plagiat. Ada yang menyangka plagiat itu hanyalah satu aktiviti di mana kata demi kata ditiru dan kemudiannya hasilnya diperakui sebagai hasil karya sendiri. Namun tidak ramai yang sedar bahawa secara langsung plagiat itu juga terjadi apabila penulis itu menyalin ayat-ayat penting sahaja tanpa sebarang perubahan atau mencantumkan beberapa karya lain menjadi satu karya baru.
Di Malaysia sendiri, melakukan aktiviti plagiat boleh membawa kepada tindakan undang-undang di bawah Akta Hak Cipta 1987. Apa-apa sahaja hasil karya seni, baik yang terbit secara konvensional mahupun yang terbit dalam internet adalah dilindungi di bawah Akta Hak Cipta 1987. Istilah ‘karya seni’ di sini termasuklah ayat-ayat, gambar dan lukisan. Semuanya tidak boleh dicuri, disalin, dicetak atau di muat turun atas tujuan yang akan menguntungkan si pelaku.
Tidak ramai yang tahu, kini terdapat beberapa perisian percuma dan berbayar yang boleh didapati dengan mudah di Internet yang berfungsi untuk mengesan sekiranya karya itu telah diplagiat daripada mana-mana laman web di Internet. Oleh itu, awas dan berhati-hati lah.
Kesimpulan
Dengan kecanggihan dunia Internet pada masa ini, melakukan plagiat adalah sesuatu yang mudah dan mendatangkan hasil dengan kadar yang segera. Walau bagaimanapun, anda perlu sedar bahawa segala informasi yang terdapat di internet adalah terpelihara dan dilindungi di bawah undang-undang hak cipta – Akta Hak Cipta 1987. Informasi ini tidak boleh sewenang-wenangnya digunakan atau diterbitkan semula tanpa keizinan penulis asal.
Elakkan daripada melakukan plagiat!
Terdapat beberapa cara bagaimana anda boleh mengelakkan daripada melakukan plagiat. ‘Give credit where credit is due!” – berilah kredit kepada penulis asal hasil karya, laman web atau sumber rujukan yang telah anda gunakan atau ambil sebagai rujukan. Anda juga boleh menyatakan nama penulis, hak milik, judul buku, alamat laman web tersebut dalam teks atau hasil karya anda. Buatlah unsur petikan dengan menulis perkataan “memetik”, “menyebut” atau “berdasarkan” dalam penulisan anda untuk menyatakan yang sesuatu idea itu telah diambil daripada karya, frasa atau data yang ditulis oleh orang lain. Jika karya anda dihasilkan secara dalam talian (online), maka buatlah link ke laman web yang anda gunakan sebagai sumber rujukan. Senaraikan rujukan yang telah digunakan pada nota kaki artikel anda ataupun di bahagian sumber rujukan. Namun sebaik-baiknya, buatlah dengan cara yang lebih beradab – mintalah keizinan secara bertulis, email ataupun surat perjanjian dengan penulis asal karya tersebut.
Ingatlah, melakukan plagiat mungkin membantu seseorang individu itu, namun untuk menjadi seseorang yang berjaya, dia perlu lebih kreatif dan bekerja lebih keras. Sikap suka melakukan plagiat boleh membawa seseorang itu ke arah yang salah. Dengan melakukan plagiat, anda bukan hanya akan membunuh sesuatu karya itu, malahan kreativiti dan hak cipta dari penulis asal. Di samping itu anda juga berkemungkinan akan membunuh perkembangan ilmu dalam sesuatu bidang itu.
USAHAWAN.COM

Institut Usahawan Bumiputera ( DITUBUHKAN OLEH MARA 1983 )

Pengenalan

Institut Usahawan Bumiputera atau ringkasnya IUB merupakan sebuah syarikat berhad berasaskan jaminan ditubuhkan oleh Kementerian Pembangunan Luar Bandar pada 1983 sebagai pelaksana MARA bagi program keusahawanan.
   Beroperasi di bangunan Pertama Kompleks Kuala Lumpur, IUB membuka lembaran bagi merealisasikan misi Institut dengan sokongan tenaga kerjanya seramai 14 orang dan barisan ahli lembaga pengarahnya yang dedikasi. Institut bertanggungjawab dalam melaksanakan latihan dan bimbingan keusahawanan selaras dengan matlamatnya bagi melahirkan lebih ramai usahawan dan cerdik pandai Bumiputera.
   IUB mengendalikan pelbagai aktiviti yang mempunyai kaitan dengan kemajuan usahawan dan pengurusan perniagaan seperti seminar, kursus jangka pendek dan bengkel kerja. Ianya merangkumi peringkat kemahiran asas untuk meningkatkan system, aplikasi dan mutu kerja keusahawanan dan pengurusan perniagaan serta kakitangan sokongan sehingga ke peringkat profesional serta pengurusan tertinggi.

Sejarah Penubuhan

Keratan_Sejarah 
Penubuhan Institut Usahawan Bumiputera (IUB) telah dicadangkan oleh Kementerian Pembangunan Negara Dan Luar Bandar atas arahan YB Menteri ketika itu iaitu YB Dato’ Seri Sanusi Bin Junid.
Atas arahan YB Menteri ketika itu IUB telah ditubuhkan pada 7hb Mac 1983 sebagai sebuah Syarikat Berhad Dengan Jaminan.
Majlis pelancaran IUB telah dirasmikan pada 8hb Mac 1983 oleh Timbalan Perdana Menteri ketika itu iaitu Tan Sri Musa Bin Hitam di Auditorium MARA, Kuala Lumpur.
Sejak penubuhannya IUB berperanan sebagai badan pelaksana kepada MARA dan Kementerian bagi membimbing dan melahirkan usahawan dalam pelbagai bidang.

Visi dan Misi

Visi
  • Peneraju Kecemerlangan Usahawan Profesional.
Misi
  • Sebagai saluran latihan penting dan perunding profesional.
  • Melatih dan membimbing usahawan Bumiputera dalam bidang pengurusan perniagaan.
  • Melahir dan membina usahawan yang beretika dan mempunyai halatuju dan wawasan.
  • Memberi maklumat dan penerangan perniagaan kepada usahawan Bumiputera.
  • Pusat pendaftaran usahawan Bumiputera


http://www.iubmara.my/


Ahad, 29 September 2013

Pendaki Perancis Jumpa Harta Karun

Harta Karun

Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu? Itulah yang dialami oleh seorang pendaki Perancis ketika mendaki kawasan glasier di pergunungan Mont Blanc di Albertville apabila beliau menemui harta karun berupa beberapa batu permata seperti batu zamrud, delima dan nilam.

Batu-batu itu dipercayai telah tertanam selama bertahun-tahun lamanya.
Permata dipercayai bernilai lebih RM1 juta ditemui tersembunyi di dalam sebuah kotak logam di atas sebuah bangkai pesawat dengan perkataan “Made In India” tertera pada sesetengah batu-batu permata itu.
Pesawat itu dipercayai berasal dari India dan telah terhempas di kawasan terpencil itu kira-kira 50 tahun lalu.


MontBlanc01
Pendaki itu telah menyerahkan semua batu-batu permata itu kepada polis tempatan.
Memetik laporan AFP, Ketua Polis Gendarmerie Sylvain Merly berkata ia adalah satu tindakan yang baik dan jujur apabila pendaki itu menyedari permata itu adalah kepunyaan mereka yang telah terkorban di kawasan glasier itu dan menyerahkannya kepada pihak polis.
Pihak berkuasa Perancis kini sedang menghubungi pihak berkuasa India untuk mengesan pemilik asal batu permata bernilai itu.
Menurut Merly, di bawah undang-undang Perancis, jika pemilik asalnya tidak dapat dikesan, batu-batu berharga itu boleh diserahkan semula kepada pendaki itu dan batu-batu itu akan menjadi miliknya.
Dua pesawat dari India telah terhempas di pergunungan itu masing-masing pada tahun 1950 dan 1966. Para pendaki kerap menemui serpihan pesawat, bagasi dan juga cebisan manusia ketika pendakian mereka di situ.
Pada September tahun lepas, India mengambil hak pemilikan semula sebuah beg berisi surat-surat diplomatik dari bangkai pesawat Kangcenjunga yang terhempas di sana.
Ia adalah sebuah pesawat Boeing 707 (Gambar) yang terbang dari Mumbai malangnya terhempas di pergunungan Mont Blanc pada 24 Januari 1966.
Nahas itu mengorbankan 117 orang termasuk perintis program nuklear India Homi Jehangir Bhabha.

Warga asing kuasai pekan Taming Jaya

  • Warga asing kuasai pekan Taming JayaKedai menjual minuman keras yang ditutup dengan bidai dan cermin gelap untuk mengaburi mata orang awam dan pihak berkuasa.
 1 / 2 
BALAKONG – Hampir dimonopoli warga asing. Itu keadaan biasa yang boleh dilihat di deretan kedai Taming Jaya apabila hampir lima atau enam premis perniagaan di tingkat dua disyaki dijalankan oleh warga asing dipercayai warga Myanmar.

Perkara itu jelas dapat dilihat melalui tulisan di papan tanda perniagaan kedai yang didakwa sukar difahami oleh warga tempatan.

Penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Mikhael berkata, bukan sahaja kedai makan dan kedai runcit, perniagaan dijalankan termasuk salun rambut dan kedai serbaneka.

Musykil sama ada perniagaan dijalankan warga asing itu mendapat permit atau menggunakan sistem ‘ali baba’, apa yang dibimbangi kawasan berkenaan terus dimonopoli warga asing terbabit.

Mikhael mendakwa selain Taming Jaya, kawasan lain dikesan wujud perniagaan milik warga asing adalah di Taman Balakong Jaya.

Lebih dikesalkan, ada juga kedai menggunakan nama perniagaan yang nampak seolah-olah dijalankan peniaga tempatan sedangkan ia untuk berselindung bagi mengaburi mata orang awam dan pihak berkuasa.

“Kedai-kedai diusahakan oleh warga asing tumbuh bagai cendawan lepas hujan, selain menjual barangan dari negara asal, penduduk kesal mereka juga menawarkan minuman keras kepada pelanggan yang majoriti adalah warga mereka sendiri.

“Ada sesetengah kedai, pengusaha menggunakan cermin gelap, menutup depan kedai dengan bidai dan ada juga menggunakan nama perniagaan yang tidak langsung membuatkan kita curiga ia sebenarnya milik warga asing,” katanya.

Masalah lain yang timbul di kawasan berkenaan jelas Mikhael, selain dibanjiri warga asing, mereka yang membeli minuman keras akan berkumpul sehingga mabuk dan mengganggu ketenteraman penduduk setempat.

"Bila dah mabuk mereka mulalah bergaduh, malah pernah sampai terjadi kes bunuh.

"Jadi kami merayu pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya kerana isu warga asing ini tak ada kesudahan sejak tiga tahun lalu," katanya.

SINAR HARIAN

Dr Mahathir kongsi petua panjang umur

  • Tun MahathirTun Mahathir - Foto Sinar Harian oleh SAFWAN MANSOR
 1 / 1 
KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkongsi petua untuk panjang umur iaitu dengan makan secara sederhana dan mengamalkan gaya hidup sihat.
  
Bagaimanapun, negarawan berusia 88 ini mengaku petua itu memang mudah disebut, tetapi sukar untuk dilaksanakan kerana beliau sendiri terpaksa berusaha habis-habisan untuk makan secara sihat.
  
"Orang selalu bertanya saya bagaimana saya boleh hidup hingga sekarang, jawapannya mudah saja...jangan terlebih makan, jangan makan terlalu banyak.
  
"Ini sesuatu yang amat sukar bagi saya...tapi saya cuba juga untuk tidak makan terlalu banyak. Saya tidak merokok dan saya tidak minum minuman keras," katanya ketika melancarkan program 'Walk-A-Mile' di Tasik Titiwangsa di sini.
  
Secara berjenaka, Dr Mahathir berkata beliau menghadapi masalah untuk mengawal selera makan "kerana terdapat pelbagai jenis makanan enak di negara yang aman ini".

"Sekiranya anda boleh cuba mengawal cara makan anda, anda akan terus kuat pada usia 88 tahun dan berucap (macam saya)," kata beliau serta disambut dengan ketawa oleh para hadirin.
  
Mereka termasuk isteri beliau Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, pengerusi Yayasan Jantung Malaysia (YJM) Datuk Dr J.S Sambhi, presiden YJM Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid dan ketua rantau Malaysia/Singapura Nestle Alois Hofbauer.
  
Dr Mahathir kemudian menyertai kira-kira 1,500 peserta dalam acara jalan kaki di taman tasik berkenaan, yang merupakan sebahagian daripada kempen kesedaran tentang kesihatan jantung.
  
Acara itu adalah anjuran bersama YJM dan Nestle Malaysia. - Bernama

Sabtu, 28 September 2013

Strategi Bisnes Orang Kelantan



Kelantan merupakan salah satu negeri di Malaysia yang mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi, dianggarkan seramai 1.6 juta penduduk.  Majoriti penduduknya terdiri daripada mereka yang berbangsa Melayu, diikuti oleh Cina, India, Siam dan Orang Asli.   
Mengikut sejarahnya, pada masa dahulu Negeri Kelantan juga dikenali dengan nama Tanah Serendah Sekebun Bunga, Tanjung Pura, Negeri Cik Siti Wan Kembang dan Serambi Mekah.  Kelantan mempunyai 10 jajahan yang terdiri daripada Jajahan Kota Bharu, Jajahan Pasir Mas, Jajahan Tumpat, Jajahan Pasir Puteh, Jajahan Bachok, Jajahan Kuala Krai, Jajahan Machang, Jajahan Tanah Merah, Jajahan Jeli, Jajahan Gua Musang dan Jajahan Kecil Lojing.
Ekonomi negeri Kelantan adalah berasaskan kepada produk pertanian, getah, pembalakan, pelancongan, penanaman padi dan juga tembakau.  Bagi mereka yang duduk di pesisiran pantai pula, aktiviti penangkapan ikan menjadi penyumbang kepada ekonomi isi rumah mereka. Segelintir penduduk negeri Kelantan yang pandai menggunakan kemahiran kraf tangan yang mereka ada, menjadikan ia sebagai punca pendapatan.  Antara produk kraf tangan yang dihasilkan adalah seperti batik, tenunan songket dan juga ukiran kayu.  Terdapat juga sebilangan besar penduduk Kelantan yang berniaga untuk menyara kehidupan mereka.  Sebut sahaja apa jenis perniagaan, segala-galanya ada.  Mereka ini ada yang berniaga di pasar besar, pusat membeli belah, zon bebas cukai, kedai runcit, peruncit yang menjual bahan mentah dari rumah ke rumah dengan menaiki van, dan ada juga yang menjadikan kediaman sendiri sebagai tempat untuk menjual barangan harian secara kecil-kecilan. 
Rahsia Peniaga Di Kelantan
Tentu anda ingin mengetahui apakah rahsia peniaga di Kelantan ini? Pada dasarnya mungkin tiada rahsia atau strategi yang spesifik yang diguna pakai oleh peniaga di negeri ini ketika memulakan atau menjalankan perniagaan mereka.  Namun yang berikut ini adalah beberapa faktor yang dilihat sebagai faktor kejayaan peniaga-peniaga ini. 
1.     Bijak Menggunakan Peluang Yang Ada.  Ini pandangan ikhlas saya, pada pendapat saya peniaga di Kelantan bijak mencari dan menggunakan peluang yang ada.   Sebagai contoh, jika mereka hendak berniaga, peniaga ini akan memulakan perniagaan di tempat yang menjadi tumpuan peniaga dan juga orang ramai.  Peniaga-peniaga ini akan sentiasa menjaga hubungan baik dan bertimbang rasa sesama mereka.  Jarang dilihat peniaga yang menjual barangan yang sama dengan peniaga yang berniaga di sebelahnya.  Contohnya, jika peniaga di sebelah sudah menjual colek buah atau sate ikan, maka peniaga yang sebelah lagi akan menjual air batu pula. Mereka saling melengkapi, dan sebaik mungkin cuba mengelakkan persaingan, lantas mengelakkan pergaduhan. 
2.     Kesepakatan.  Bagi mereka yang menjual di bazar atau di kedai-kedai bebas cukai pula, kebanyakannya akan bersepakat dalam menentukan harga yang akan dikenakan bagi setiap barangan itu agar nilainya sama untuk setiap kedai.  Contohnya, jika kedai A mengenakan harga RM45 untuk sepasang tudung bawal gred A, begitu juga lah harganya di kedai B.  Jika barangan di kedai A kehabisan stok maka mereka tidak akan melepaskan permintaan daripada pelanggan itu begitu sahaja.  Sanggup peniaga ini mencari barangan yang sama di kedai-kedai yang lain demi memuaskan hati pelanggan mereka, secara tidak langsung dapat juga menambah jualan rakan kedai yang lain.  Pakaian dan fesyen yang dijual juga mengikut trend terkini, yang kebanyakannya diimport dari negara jiran, Thailand.
3.     Aliran Tunai Yang Tinggi.  Kelantan dilaporkan antara negeri yang mencatatkan aliran tunai paling tinggi berbanding negeri-negeri lain di Malaysia.  Majoriti penduduknya membeli belah tanpa kad kredit dan hanya menggunakan wang tunai semata-mata.  Sebagai contoh, jualan tunai di hypermarket Kota Bahru, Kelantan mencatatkan rekod antara yang tertinggi di Malaysia.  Sebilangan besar rakyat Kelantan boleh berbelanja mengikut kemahuan tanpa kebergantungan terhadap penggunaan kad kredit.  Ini juga mungkin merupakan salah satu punca pemangkin mengapa rakyat Kelantan berminat untuk berniaga.  Bagi peniaga, belian secara tunai memudahkan mereka kerana masalah hutang dapat dielakkan.  Keuntungan yang dimiliki hasil daripada jualan tunai dapat  digunakan semula dengan segera oleh peniaga tadi sebagai modal untuk pembelian barangan yang lain pula. 
4.     Penjenamaan.  Ya, antara strategi perniagaan peniaga negeri ini adalah dengan mengeluarkan jenama produk tertentu contohnya produk makanan menggunakan nama-nama yang bercirikan kemelayuan atau jenama yang melambangkan produk itu adalah hasil buatan orang Melayu sendiri seperti ‘Sos Pencicah Cik Nah’ atau ‘Keropok Segera Cap Keropok dan Pinggan’.  Ada juga yang menggunakan logo keris, kubah masjid dan sebagainya dalam penjenamaan produk atau kedai mereka.  Dialek Bahasa Melayu Kelantan juga diguna pakai dalam penjenamaan produk, contohnya produk budu berjenama ‘Budu Tersohor Kelate!’, dan seterusnya menjadikan produk itu tadi lebih cenderung ke arah ‘mesra’ pengguna.  Negeri yang terkenal dengan gelaran ‘Serambi Mekah’ ini juga masih mengekalkan tulisan jawi pada sebilangan besar papan tanda iklan-iklan di tepi jalan, di samping model wanita yang menutup aurat untuk menjaga lambing kesucian agama Islam itu sendiri seterusnya menarik kuasa membeli pada segenap lapisan masyarakat.
5.     Bahan mentah yang murah dan mudah didapati.  Jika dilihat daripada sudut harga pula, walaupun kita tahu Kelantan merupakan tempat tarikan pelancongan, namun barang makanannya masih lagi boleh dijual dengan harga yang murah.  Ada beberapa faktor penyebab yang memungkinkan hal ini berlaku antaranya kos bahan mentah yang murah dan mudah didapati.  Pada perspektif lain pula, dengan menjual pada harga yang murah juga mungkin menunjukkan bahawa peniaga di sana tidak lah terlalu sempit hidupnya untuk sewenang nya menaikkan harga barang.  Bayangkan untuk sarapan pagi anda hanya perlu membayar lebih kurang RM1.50 untuk nasi berlauk ayam dan kuih-muih pula masih lagi berharga 25 sen sebiji berbanding jika di Kuala Lumpur sudah tentunya harga bagi kedua-duanya boleh mencecah sehingga RM3.50 dan 40 sen masing-masing.
6.     Minat dan Permintaan.  Antara faktor lain yang menjadi rahsia peniaga di Kelantan adalah minat yang mendalam terhadap dunia perniagaan yang mungkin disebabkan faktor keluarga ataupun atas sikap diri sendiri.  Penduduk Kelantan memang terkenal dengan sikap mereka yang suka berdagang dan berniaga.  Selain itu, permintaan terhadap barangan sentiasa ada, baik barangan runcit, makanan mahupun barangan keperluan yang lain.  Sebutlah apa sahaja jenis perniagaan, pasti ada peniaga yang sudah atau mampu mengusahakannya. Di Kelantan, banyak terdapat pusat-pusat perniagaan seperti Pasar Besar Siti Khadijah atau dahulunya dikenali sebagai Pasar Besar Buluh Kabu yang terletak di pusat bandar Kota Baharu.  Pasar Besar Siti Khadijah merupakan salah satu pusat perniagaan yang menjadi tarikan pengunjung yang datang ke negeri Kelantan.   Pengunjung dapat melihat satu pemandangan yang unik apabila kebanyakan peniaga di sini terdiri daripada kaum wanita!  Antara pusat perniagaan lain yang terdapat di negeri Kelantan adalah seperti Pasar Borong Wakaf Che Yeh, KB Mall, KB Bazar, Bazar Buluh Kabu, Bazar Tok Guru, Pusat Perniagaan Zon Bebas Cukai Rantau Panjang dan Zon Bebas Cukai Pengkalan Kubur.  
7.     Sikap Peniaga. Sifat berniaga dan suka merantau itu sememangnya sudah sebati dalam diri penduduk di negeri Kelantan.  Walaupun berada di luar negeri Kelantan, anak kelahiran Kelantan tidak akan segan silu untuk memulakan perniagaan.  Ini realiti.  Satu perkara lagi yang boleh kita lihat adalah pada sikap peniaga itu sendiri yang berdisiplin dan mudah mesra pelanggan.  Jika berkunjung di kedai atau bazar yang terdapat di sini, peniaga-peniaga ini memang pandai bermanis mulut ketika melayan pelanggan mereka.  Tidak kiralah sama ada peniaga itu sudah berusia ataupun yang masih muda, dialek Bahasa Melayu Kelantan yang adakalanya terlalu pekat tidak dijadikan alasan untuk tidak berkomunikasi dan melayan dengan baik pelanggan mereka. 
Namun, ada juga yang peniaga di Kelantan ini yang berniaga sekadar untuk mengambil alih perniagaan yang diwarisi oleh keluarga dan ada juga yang menceburi bidang perniagaan kerana keadaan memaksa contohnya mereka yang tidak mempunyai pekerjaan tetap akibat tiada kelulusan yang bersesuaian.  Maka atas faktor desakan hidup mereka memulakan perniagaan secara kecil-kecilan. 
Contoh Usahawan Kelahiran Negeri Kelantan Yang Berjaya
Jika inginkan contoh usahawan Kelantan yang berjaya, maka siapa yang tidak kenal Datuk Steven Sim – pengasas francais Secret Recipe.  Datuk Steven Sim merupakan anak kelahiran Kota Baharu, Kelantan dan membesar dalam kalangan orang Melayu.  Fasih bertutur dalam dialek Bahasa Melayu Kelantan, beliau kini mempunyai 270 restoran di 8 buah negara termasuk Australia dan mempunyai lebih 3000 tenaga pekerja yang 98% daripadanya terdiri daripada orang Melayu. 
Kaum bumiputera Kelantan pula tidak terkecuali.  Ramai juga usahawan bumiputera kelahiran negeri Kelantan yang telah berjaya, contohnya pengusaha bas Sani Express, Dato Wan Mohamad Sani yang pernah dinobatkan Tokoh Usahawan Muda oleh Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia (PERDASAMA).  Begitu juga dengan seorang lagi usahawan terkenal, Datuk Yusmira Mohd Yusof yang merupakan pengasas produk kecantikan Yusmira.  Ketiga-tiga mereka merupakan antara contoh usahawan kelahiran negeri Kelantan yang sangat berjaya pada ketika ini.
Kesimpulan
Dunia perniagaan bukanlah satu bidang yang asing lagi bagi penduduk di negeri Kelantan.  Anak-anak kelahiran negeri Kelantan yang merantau ke negeri-negeri lain juga cenderung untuk berniaga walaupun mereka tidak berada di negeri kelahiran mereka sendiri.  Tiada perasaan malu atau segan untuk mula berniaga walaupun terpaksa bermula daripada peringkat bawahan.  Beberapa rahsia peniaga yang dibincangkan di atas tadi hanyalah mengikut pandangan mata kasar sahaja.   Sudah tentunya terdapat banyak lagi faktor-faktor intrinsik dan ekstrinsik yang boleh diambil kira sebagai penentu kejayaan seorang peniaga itu. 
Namun dalam apa juga bidang yang diceburi, tidak semuanya akan berakhir dengan kejayaan.  Kejayaan bagi seseorang peniaga itu tentu tidak akan menjadi kenyataan tanpa semangat yang tinggi dan kecekalannya dalam mengharungi segala dugaan yang tiba.  Kini, gelaran yang selalu diberikan kepada negeri Kelantan sebagai negeri dengan penduduk yang “miskin” atau “mundur” itu mungkin sudah tidak relevan bagi rakyat negeri ini.  Hakikatnya mereka ini sebenarnya kaya dengan semangat, pengalaman dan budi bahasa.  Jika tidak percaya, datanglah sendiri ke Kelantan.  Masih tidak terlewat untuk menyahut seruan Tahun Melawat Kelantan 2012. 
USAHAWAN.COM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASTRO AWANI Online