Terdapat beberapa aspek yang perlu peniaga ambil tahu tentang pelanggannya. Aspek ini harus dinilai daripada rekod jualan yang lepas. Bagi yang ingin memulakan jualan, anda boleh memikirkannya berdasarkan kesesuaian dengan produk yang ingin dijual.
Jantina
Pemilihan jantina samada lelaki atau perempuan merupakan perkara asas dalam pemasaran produk. Lihat, samada rekod jualan yang lepas menunjukkan minat pembeli itu adakah dari kalangan perempuan atau lelaki.
Jika belum ada jualan, kaji dan lihat produk yang lebih kurang sama di pasaran dan ambil inisiatif untuk membuat tinjauan.
Umur
Umur ini bergantung juga kepada harga produk anda. Pada kebiasaanya, kuasa membeli adalah dalam kalangan mereka yang telah bekerja dari umur 18 tahun ke atas. Selain daripada itu, faktor umur juga boleh dikaitkan dengan persekitaran pelanggan.
Jika produk yang hendak dijual disasarkan kepada pelajar di institusi pendidikan tinggi, mungkin kita boleh fikirkan satu jarak umur yang bersesuaian. Contohnya, 18 tahun ke 35 tahun.
Tulis dan senaraikan seberapa banyak umur pelanggan kita dan sebab mengapa mereka membelinya.
Persekitaran
Bila dan bagaimana produk yang dijual itu akan digunakan? Ringkas bukan. Sebagai contoh, pisau. Produk ini digunakan di dapur pada waktu tengah hari.
Cuba bina seberapa banyak idea berkaitan persekitaran produk anda. Jika buku pula bagaimana? Spesifikkan lagi, buku matematik pula. Fikirkan. =)
Minat
Sesetengah produk boleh dikaitkan dengan minat. Contohnya baju jersi Harimau Malaya. Sudah pasti ianya akan dipakai oleh peminat pasukan kebangsaan.
Jika produk anda album setem, sudah pasti akan dikaitkan dengan pengumpul setem.Jika produk anda mencantikkan kulit, sudah pasti dikaitkan dengan mereka yang minat untuk kelihatan lawa.
Semoga dengan tip yang diberikan ini dapat membantu jualan anda. Salam kejayaan dari saya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan