picture

picture

PENGENALAN

Foto saya
Bandar Seri Permaisuri, Bandar Tun Razak, Malaysia
ASSALAMMUALAIKUM dan SALAM 1 MALAYSIA....kepada semua para tetamu yang berhormat sekalian...kami disini adalah dari salah sebuah syarikat bumiputra yang telah berdaftar dengan SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA dan telah sekian lama menceburi didalam bidang yang berkaitan dengan memborong membekal dan pengedar sehingga sampai ke tangan dan dijamin dengan harga yang memuaskan. Diantara prodak yang kami pasarkan ialah seperti KELAPA SANTAN DAN AYAM KAMPUNG. Disini juga kami ingin memaklum kan bahawa kami juga menyediakan pengkhidmatan membekal telor ayam dan gas .
  • Lokasi : BANDAR SERI PERMAISURI,BANDAR TUN RAZAK, Malaysia
  • Alamat : Blok 05-00-01,Flat sri johor, 6km, Cheras,56100 Kuala Lumpur . MALAYSIA

Untuk maklumat lanjut sila hubungi :

Phone: 018-2755546
Komen ke blog kami atau hantarkan email
kepada: nwstimes@gmail.com
Jemput like ke page kami :-


Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 7 November 2013

BONGKAR!!! Tauhu Dalam Tong Cat [SAKSIKAN...]

BONGKAR!!! Tauhu Dalam Tong Cat [SAKSIKAN...] 

GOMBAK - Bekas tong cat digunakan oleh sebuah kilang pembuat tauhu di Greenwood untuk mengisi soya sebelum dimasukkan dalam mesin pengisar selain merendam tauhu yang telah siap diproses.

Selain itu, air sisa pemprosesan dilihat bertakung di atas lantai dan disalirkan terus ke dalam longkang sebelum mengalir ke sungai berhampiran.

Disebabkan tiada tempat penyimpanan barang, bahan mentahnya pula diletakkan di luar kilang kurang 30 meter dari bangsal kuda.

Kilang yang beroperasi lebih tiga tahun itu didapati tiada lesen perniagaan dan difahamkan mengedarkan produknya di beberapa pasar sekitar kawasan ini  termasuk pasar borong Selayang.

Di peringkat awal, operasinya hanya kecil-kecilan, namun kebelakangan ini kilang tersebut dilihat semakin ketara.

Pemiliknya, seorang warga tempatan menggunakan khidmat lapan pekerja warga asing terdiri daripada warga Indonesia dan Myanmar yang tidak dapat dipastikan sama ada mempunyai permit pekerjaan secara sah atau sebaliknya.

Menurut Pengarah Jabatan Kesihatan Majlis Perbandaran Selayang, Dr Razif Zainol Abidin, kilang yang beroperasi di atas tanah pertanian itu telah diperiksa sebanyak tiga kali dalam tempoh dua tahun selepas menerima aduan orang awam yang mempertikaikan tahap kebersihannya.

Katanya, MPS tidak berkompromi dengan kilang tersebut selepas banyak kesalahan dilakukan yang bukan hanya mencemar alam, tetapi dikhuatiri menjejaskan kesihatan orang awam yang membeli tauhu yang diprosesnya.

“Tindakan adalah di bawah Undang-undang Kecil 62, Undang-undang Kecil Pelesenan Establismen Makanan (MPS) 2007, Seksyen 762 Akta Kerajaan Tempatan 1976 dan Seksyen 3 Undang-undang Kecil Pelesenan Tred, Perniagaan dan Perindustrian.

“Kesalahan adalah kerana meletakkan bahan mentah di atas lantai, melepaskan sisa buangan terus ke dalam longkang dan terdapat pembiakan lipas, lalat serta tikus melalui penemuan najis dan bau,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Katanya, sebagai menghalang kilang meneruskan operasi, beberapa peralatan telah disita terdiri daripada acuan tauhu yang diperbuat daripada kayu, mesin pengisar, mesin pemotong dan juga tauhu mentah. - SH.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASTRO AWANI Online