Wanita,
pinggan mangkuk dan Tupperware merupakan sesuatu yang sangat sinonim.
Ramai wanita yang meminati pinggan mangkuk dan Tupperware dan tidak
kurang juga yang menjadikannya minat mengumpul sebagai satu hobi. Sejak
dahulu lagi, wanita memang minat untuk mengumpul pinggan mangkuk. Zaman
ibu atau nenek kita, mereka gemar mengumpul pinggan mangkuk Arcoroc atau
Arcopal yang berwarna putih atau coklat. Pinggan-pinggan ini
kemudiannya disusun dalam almari kayu dan hanya digunakan apabila ada
kenduri-kendara sahaja. Sekiranya ada jiran yang ingin meminjam
pinggan-pinggan ini, maka belakang pinggan itu akan ditandakan dengan
singkatan nama sendiri menggunakan liquid paper, supaya senang untuk
jiran-jiran memulangkan semula. Selepas era pinggan-mangkuk jenama
Arcoroc atau Arcopal ini, timbul pula era pinggan-mangkuk jenama melamin
yang terkenal dengan sifatnya yang tahan lasak dan tidak mudah pecah.
Kini, wanita lebih menyukai pinggan-mangkuk jenama import seperti
Corelle. Jenama ini menjadi pilihan kerana sifatnya yang tahan lasak,
tahan panas, tidak mudah pecah, warnanya yang tidak akan pudar dan ia
juga ringan.
Mengapa
wanita lebih mengemari pinggan mangkuk berbanding lelaki? Jawapannya
mungkin kerana sifat wanita itu sendiri yang sukakan yang cantik-cantik.
Ada juga yang menganggap ia sebagai satu kepuasan, untuk memiliki
corak-corak pinggan yang terkini. Wanita juga adalah golongan yang
paling kerap berada di dapur berbanding kaum lelaki. Ada juga wanita
yang menganggap set pinggan mangkuk ini melambangkan peribadi tuan rumah
itu sendiri. Antara alasan lain yang biasa kita dengar, jika ada tetamu
datang berkunjung dan dihidang dengan pinggan yang bercampur-campur
warnanya, bagi mereka ia akan melambangkan tuan rumah itu seorang yang
memandang remeh dalam soal penampilan diri dan rumah tangga. Walaupun
ada kalanya pinggan-mangkuk ini tidak digunakan, hanya dijadikan
perhiasan dalam almari-almari hiasan khas, namun mereka tidak akan jemu
untuk membeli set yang baru pula. Begitu juga halnya, bagi yang meminati
produk Tupperware. Bagi sesetengah wanita, dengan melihat katalog
Tupperware sahaja sudah mendatangkan kepuasan kepada mereka. Sifat
barangan Tupperware itu sendiri yang selamat digunakan, mempunyai warna
dan bentuk yang pelbagai, menarik hati mata yang melihat. Malahan ada
yang bertindak lebih jauh lagi untuk menjadi ejen jualan, khusus untuk
memasarkan Tupperware ini.
Tupperware
adalah jenama yang tidak asing lagi di mata dunia. Bagi syarikat
Tupperware sendiri, antara faktor kejayaannya adalah wanita yang berdiri
tegak di belakang jenama Tupperware. Wanita juga bertindak sebagai daya
penggerak jualan Tupperware. Ini diakui sendiri oleh CEO Tupperware,
Rick Goings yang menyifatkan pelaburan merekrut, mendidik dan
memperkasakan wanita di seluruh dunia untuk memulakan perniagaan
Tupperware telah mendatangkan hasil yang lumayan kepada syarikat itu.
Tupperware kini sudah menguasai dunia dengan penguasaan jualan daripada
hampir 100 negara dengan nilai pendapatan daripada jualan adalah
dianggarkan sebanyak USD2.1 bilion setahun. Percaya atau tidak, hampir
99% wakil penjual mereka adalah kaum wanita dan 80% pembeli mereka juga
terdiri daripada golongan wanita!
Kini,
ramai peniaga wanita yang menggunakan teknologi untuk memasarkan produk
mereka. Ada yang mempromosikan pinggan mangkuk dan Tupperware yang
dijual menerusi laman blog, Facebook dan e-mel. Dengan cara ini,
pelanggan bukan sahaja dapat melihat katalog barangan yang dijual secara
dalam talian, penjual juga dapat melakukan penjimatan kerana kaedah ini
tidak memerlukan sebarang pelaburan, hanya sebiji komputer dan talian
Internet. Ada juga peniaga yang masih mengamalkan cara berkutu, agar
pelanggan mereka berupaya untuk membeli barangan yang diinginkan.
Malahan ada penjual yang sanggup untuk mengamalkan bayaran ansuran untuk
barangan yang dijual. Peniaga faham, untuk pelanggan terutama suri
rumah mengeluarkan sejumlah wang untuk memiliki barangan yang
diinginkan, pelanggan tadi mungkin terpaksa mengikat perut
masing-masing. Apabila barangan tadi sudah habis dibayar, barulah
penjual tadi akan menghantar barangan yang dibeli. Perniagaan seperti
ini berlandaskan kepercayaan, memang ada kes ditipu dan menipu, oleh itu
pembeli harus berhati-hati dan memilih hanya penjual yang ikhlas untuk
berniaga.
Mengapa Wanita Berminat Untuk Berniaga?
Jauh
tersembunyi, wanita sebenarnya dianugerahkan oleh Allah S.W.T. dengan
kuasa pengaruh, mempunyai sifat tabah dan sabar dalam menghadapi segala
ujian dan cabaran yang diberikan. Wanita kini ramai yang bersikap celik niaga,
berkerjaya dan berwibawa serta mampu melaksanakan apa sahaja tugasan
yang diberikan kepada mereka. Wanita di alaf baru juga lebih tangkas dan
hebat dalam semua bidang. Dengan melibatkan diri dalam dunia
perniagaan, terbukti bahawa wanita juga boleh membantu dalam pembangunan
ekonomi negara. Maka dengan sebab yang demikian, kita melihat ramai
kaum wanita hari ini menceburi bidang perniagaan. Bidang perniagaan
dilihat sudah sebati dengan jiwa kaum hawa tidak kira di mana saja
mereka berada, di desa atau di bandar. Demi kehidupan keluarga dan masa
depan anak-anak, mereka berusaha untuk maju dalam apa jua jenis
perniagaan.
Jika
dahulu, dengan membawa wang tunai RM50 ke pasar, pelbagai barangan
dapur dan lauk pauk dapat dibeli. Kini, RM50 sangat kecil nilainya.
Mungkin dengan membawa RM50 ke pasar, kita hanya dapat membawa pulang
seekor ayam, sekilo udang, sekilo sotong dan beberapa ekor ikan. Ini
baru cerita tentang kos barang dapur, belum pun menyentuh kos
perbelanjaan yang diperlukan untuk minyak kereta, persekolahan anak-anak
dan pelbagai keperluan harian. Kebanyakan wanita yang menceburi bidang
perniagaan pinggan mangkuk dan Tupperware juga mempunyai matlamat mahu
mendapatkan pendapatan sampingan sebagai bekalan jika
dilanda krisis ekonomi. Untuk mendapatkan pendapatan sampingan,
seseorang itu harus mempunyai pelan perancangan yang perlu diambil.
Pelan ini penting; ideanya sudah tentu untuk mengurangkan pengaliran
keluar wang dan kemudiannya memikirkan bagaimana untuk menjana wang
masuk. Menjalankan perniagaan pinggan mangkuk dan Tupperware adalah
salah satu alternatif yang boleh diguna pakai oleh wanita-wanita di luar
sana. Dalam bidang jualan Tupperware contohnya, pendapatan yang akan
diperoleh terdiri daripada 2 jenis pendapatan. Pertama, keuntungan
jualan 20%-25% dan kedua atas untung cek iaitu komisen yang akan kita
peroleh daripada jualan produk kita dan juga jualan daripada mereka yang
dibawah kita. Bagi Tupperware juga, ia turut menawarkan pelbagai jenis
komisen seperti komisen overriding, komisen kumpulan dan juga komisen
kepimpinan. Walau bagaimanapun komisen-komisen ini tertakluk kepada
terma dan syarat yang telah ditetapkan oleh syarikat. Bagi mereka yang
menjual pinggan-mangkuk pula, keuntungan mungkin setelah ditolak harga
pasaran dengan harga yang kita dapat daripada kilang yang menjualnya.
Dengan
mengadakan aktiviti-aktiviti jualan, seperti melakukan parti
Tupperware, secara tidak langsung wanita yang sibuk bekerja setiap hari
ini dapat bersosial dan meluangkan masa bersama teman-teman.
Di samping dapat mempamerkan produk Tupperware yang baru, pelbagai
aktiviti diatur agar parti Tupperware tadi tidak membosankan. Antaranya,
seperti demonstrasi memasak, sesi pengenalan produk, sesi penerangan
untuk ahli baru dan sudah tentu sesi menjamu selera! Walaupun dengan
mengadakan parti Tupperware ini amat memenatkan kerana penjual tadi
terpaksa melayan pelbagai ragam manusia bagi menerangkan produk yang
dijual, namun penat lelah itu akan terubat bila berjaya menjual produk
dan merekrut ahli baru. Melalui sistem parti juga, penjual akan
memperoleh lebih banyak jualan dalam masa sejam berbanding pada
hari-hari biasa. Dengan menjual di laman Facebook juga, penjual tadi
dapat menambah bilangan rakan yang sedia ada. Kebiasaannya,
gambar-gambar akan ditanda dengan nama-nama rakan. Rakan kepada rakan
yang ditanda itu juga dapat melihat produk yang dijual dan seterusnya
menambah bilangan target pembeli anda.
Wanita yang menceburi bidang jualan pinggan mangkuk dan Tupperware ini juga mempunyai minat yang mendalam
dalam bidang perniagaan dan produk pinggan-mangkuk dan Tupperware itu
sendiri. Seperti yang pernah diucapkan oleh saudara Irfan Khairi,
jutawan internet dalam salah satu ceramahnya, “Jika hendak berniaga,
kita perlu suka dengan barangan yang akan kita niaga kan”. Jika kita
berminat dengan produk yang dijual, sudah tentu kita akan faham dan tahu
tentang keberkesanan dan juga kelemahan produk yang dijual. Setiap
persoalan yang dilontarkan oleh pelanggan kita akan dapat dijawab dengan
mudah sekiranya kita mempunyai pemahaman yang meluas terhad produk yang
dijual.
Perniagaan memberi wanita itu keyakinan diri.
Sebenarnya konsep keyakinan diri ini memang ada dalam diri kita sejak
kita masih bayi lagi. Ia merupakan sesuatu yang tumbuh dalam diri secara
beransur-ansur. Daripada proses ketika kita mula belajar meniarap,
mengesot, merangkak, berdiri, berjalan dan seterusnya berlari. Dengan
berniaga sendiri, seseorang akan belajar selok belok perniagaan. Jatuh
dan bangun dalam dunia perniagaan dapat mematangkan seseorang. Seseorang
peniaga itu perlu ada keyakinan diri untuk memujuk dan meyakinkan orang
lain. Tanpa kemahiran tersebut, perniagaan tadi sudah tentu akan
menemui jalan buntu dalam perniagaannya.
Dengan menjadi ejen jualan juga, penjual itu dapat membeli produk jualannya dengan harga ahli.
Contohnya bagi barangan Tupperware, mereka akan mendapat potongan harga
daripada 20% hingga 25% pada semua produk keluaran Tupperware.
Tupperware bukan sahaja mengeluarkan produk berasaskan Tupperware malah
meliputi barangan kesihatan, barangan dapur dan sebagainya. Selain itu,
ramai orang tidak tahu bahawa Tupperware juga menawarkan sagu hati
berupa barangan Tupperware sendiri, wang ringgit dan kenderaan kepada
ahli yang paling banyak mencadangkan keahlian kepada orang lain. Bukan
itu sahaja, Tupperware juga akan membawa ahlinya yang berjaya mencapai
kuota jualan melancong ke serata tempat di seluruh dunia. Ini bolehlah
dianggap sebagai motivasi untuk ahlinya bekerja lebih keras untuk
menaikkan jualan mereka.
Ada juga wanita yang menjadi ejen jualan ini dek sebabkan terpengaruh
dengan kejayaan rakan-rakan mereka dalam bidang jualan Tupperware dan
pinggan-mangkuk.
Kesimpulan
Beginilah
kisah wanita dan pinggan-mangkuk, tidak kira daripada era mana mereka
dilahirkan, minat mereka tetap sama. Minat manusia kepada sesuatu memang
normal cuma mungkin ia merisaukan jika ia menjadi ketaksuban yang sukar
dibendung. Mereka yang mempunyai minat untuk berniaga pula, kedua-dua
minat ini tadi digabungkan untuk mendapatkan pendapatan sampingan bagi
menampung kos kehidupan. Sesungguhnya dengan berniaga, wanita itu akan
menjadi lebih kuat. Dan kekuatan seorang wanita juga tidak hanya mampu
mengubah kehidupan dirinya menjadi lebih baik, malah keluarga serta
orang yang rapat dengannya.
USAHAWAN.COM
Tiada ulasan:
Catat Ulasan