picture

picture

PENGENALAN

Foto saya
Bandar Seri Permaisuri, Bandar Tun Razak, Malaysia
ASSALAMMUALAIKUM dan SALAM 1 MALAYSIA....kepada semua para tetamu yang berhormat sekalian...kami disini adalah dari salah sebuah syarikat bumiputra yang telah berdaftar dengan SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA dan telah sekian lama menceburi didalam bidang yang berkaitan dengan memborong membekal dan pengedar sehingga sampai ke tangan dan dijamin dengan harga yang memuaskan. Diantara prodak yang kami pasarkan ialah seperti KELAPA SANTAN DAN AYAM KAMPUNG. Disini juga kami ingin memaklum kan bahawa kami juga menyediakan pengkhidmatan membekal telor ayam dan gas .
  • Lokasi : BANDAR SERI PERMAISURI,BANDAR TUN RAZAK, Malaysia
  • Alamat : Blok 05-00-01,Flat sri johor, 6km, Cheras,56100 Kuala Lumpur . MALAYSIA

Untuk maklumat lanjut sila hubungi :

Phone: 018-2755546
Komen ke blog kami atau hantarkan email
kepada: nwstimes@gmail.com
Jemput like ke page kami :-


Jumlah Paparan Halaman

Ahad, 20 Oktober 2013

5 KESILAPAN 'MAUT' YANG MELINGKUPKAN BISNES ==>

























Salam sejahtera, hari ini saya ingin brkongsi brkongsi pengalaman peribadi: 5 Kesilapan Besar yg saya buat yg telah melingkupkan bisnes saya suatu masa dulu..

Jom kita ambil pengajaran satu persatu:

1) SALAH KIRA HARGA KOS/ UNTUNG
Ini kesilapan plg besar. Saya buat bisnes hanya kira harga kos produk + kos pos shj. Tapi tak kira sekali 'hidden cost' yg terlibat. spt kos minyak pergi pej. pos, kos kertas & ink utk print, kos labour & sewa pejabat. Hjg bln mesti akaun ada short & tak untung seperti disangka.

-Pengajaran: Perlu masukkan margin hidden cost anda. Juga perlu tahu berapa kos marketing yg perlu dibelanja utk mendapat 1 jualan.

2) TAK SIMPAN DATABASE PELANGGAN DGN TERATUR
Kesilapan ini membuat saya rugi besar sbb tak dapat follow up pelanggan yg bgtau nk byr & tak dapat nk blast promo dll.

-Pengajaran: Paling minima, nama, no telefon & email pelanggan anda wajib simpan elok2!

3) TIADA SISTEM INVENTORI/ PRESTASI JUALAN
Stok yg tinggal sy tak pernah kira. Berapa yang dah terjual pun tak tahu. Hanya tahu jual shj. Kesannya, stok habis, tapi jualan masuk. Ramai pelanggan marah & tuduh menipu. Nk restock pula ambil masa seminggu.

-Pengajaran: Sangat penting ada sistem tahu berapa terjual, berapa stok tinggal. Jadi anda boleh order siap2. Juga kena tahu prestasi jualan produk mana yg laju, hari bila sales tinggi dsbg.

4) BAZIR MASA BUAT KERJA2 ADMIN/MANAGEMENT
Sebab nak jimat, sy buat semua kerja.
Dari A-Z. Buat marketing, check sales, layan customer, reply fanpage, reply sms, check stok, bungkus produk, tulis slip poslaju, pergi pejabat pos. Lama2 masa sy setiap hari hanya berkisar pd admin work. Masa utk marketing dh tiada. Sales merudum!

-Pengajaran: Leverage! Jgn nk jadi hero buat semua.Pemilik bisnes wajib fokus lebih pada marketing.

5) TIADA CASHFLOW YANG TERSUSUN
Cashflow setiap hjg bulan sy main taram jer. Tgk balik resit2 yg dikumpul, kadang2 pun lupa apa yg dh dibeli. Selalunya akauan sentiasa tak balance. Banyak keluar dari untung yg masuk.

-Pengajaran: Catatkan berapa income masuk, berapa expenses keluar. Kumpul resit satu hal, tetapi catatkan perbelanjaan itu satu hal yg penting juga.

LIKE & SHARE jika bermanfaat.
-----------------------------------------------
Kurangkan 90% masa bekerja anda & tingkatkan 90% produktiviti bisnes anda.


Jemput like ke page kami :-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASTRO AWANI Online