Pengenalan
Kita biasa mendengar profil syarikat dalam sesebuah syarikat. Profil syarikat begitu sinonim dan perkara yang perlu ada dan menjadi keperluan dalam mencapai hala tuju syarikat. Tahukah anda, apakah yang dikatakan dengan profil syarikat? Untuk siapakah sesebuah sasaran profil syarikat itu dibangunkan? Secara am, profil syarikat boleh diibaratkan sebagai sebuah platform dan medium dalam memperkenalkan kewujudan dan kekuatan sesebuah syarikat. Namun begitu, tidak banyak syarikat pada hari ini yang menyediakan profil syarikat malah menganggap perkara ini sebagai suatu bebanan. Oleh hal yang demikian, buku ini ditulis bagi menyediakan panduan dalam menyediakan sesebuah profil syarikat dan kepentingannya.
Justeru, buku ini terbahagi kepada beberapa bahagian yang menerangkan kepentingan profil syarikat sebagai panduan kepada para usahawan dan anda di luar sana dalam menyedia-kan profil syarikat. Buku ini terbahagi kepada lima bahagian seperti yang tertera di bawah:
Bahagian 1 - Apakah profil syarikat?
Bahagian 2 - Untuk siapakah profil syarikat ditulis?
Bahagian 3 - Kepentingan profil syarikat
Bahagian 4 - Format profil syarikat
Bahagian 5 - Aneka contoh profil syarikat
Dalam Bahagian 1, penerangan akan diberi mengenai maksud profil syarikat. Dalam bahagian ini, pembaca akan dapat mengetahui maksud profil syarikat. Hal ini termasuklah cara dan kaedah sesuatu isi penulisan itu dibentangkan. Dalam Bahagian 2 pula, diterangkan sasaran profil syarikat tersebut dan kepada pihak mana yang perlu diberikannya. Hal ini adalah perlu bagi mengetahui prioriti penulisan itu dilaksanakan.
Manakala dalam Bahagian 3 pula, diterangkan kepentingan profil syarikat tersebut dan sebab diperlukan segera. Segala bentuk format penulisan yang dijelaskan dalam Bahagian 4 akan memberikan idea kepada penulis sama ada perlu mengikut format yang tertentu atau tidak.
Akhir sekali, buku ini menyediakan 10 contoh profil syarikat agar dapat memberikan panduan kepada anda dalam usaha membangunkan profil syarikat anda sendiri.
Oleh itu, dengan adanya panduan yang bersertakan contoh-contoh yang saya sediakan dalam buku ini, diharapkan dapat membawa manfaat kepada syarikat anda demi menjana pendapatan yang lebih positif hendak-
Nya.
Nya.
Selamat membaca!
1.0: Apakah profil syarikat?
Profil syarikat merupakan keterangan terperinci berserta butiran perihal syarikat yang memaparkan segala informasi dalaman berkenaan sesebuah organisasi atau syarikat. Dalam erti kata lain, profil syarikat merupakan suatu medium atau platform untuk memperlihatkan kekuatan syarikat anda.
Sesebuah profil syarikat harus mengandungi beberapa aspek penting untuk dipaparkan kepada pihak yang membacanya. Aspek ini termasuklah:
i. Maklumat syarikat
ii. Carta organisasi
iii. Sejarah syarikat
iv. Butiran perniagaan yang dijalankan
v. Matlamat syarikat
vi. Kewangan syarikat
vii. Carta aliran proses perniagaan yang diusahakan
viii. Kerja-kerja yang pernah dijalankan
ix. Kerja-kerja yang sedang dijalankan
x. Pengiktirafan yang diterima (sekiranya ada)
xi. Lampiran sijil-sijil/lesen
xii. Dokumen lain sekiranya perlu
Segala aspek yang ditulis di sebelah haruslah lengkap dan mampu menarik perhatian pembaca. Sekiranya terdapat informasi yang tidak betul, hal ini mampu merosakkan profil syarikat dan seterusnya kredibiliti syarikat anda. Sudah tentunya suatu yang merugikan, bukan? Oleh hal yang demikian, disarankan agar anda memasukkan data-data yang betul dan tidak ditokok tambah keasliannya.
Secara am, profil syarikat merupakan suatu medium terbaik untuk anda memaklumkan kekuatan syarikat. Hal ini merupakan perkara utama yang perlu dititikberatkan supaya syarikat anda berjaya mendapat perhatian daripada mana-mana organisasi yang menilainya bagi mendapatkan sesuatu projek ataupun jaringan perniagaan. Pelbagai idea kreatif dapat dilihat pada hari ini dalam membangunkan profil syarikat. Ada yang membuat cetakan warna berserta imej-imej yang menarik perhatian, persembahan interaktif melalui cakera padat (CD) atau melalui cetakan berbentuk buku dokumentasi.
Oleh hal yang demikian, perlu bagi sesuatu syarikat mengetahui bahawa pentingnya sesebuah profil syarikat dan sentiasa perlu mengemaskinikannya dari semasa ke semasa. Bagi seseorang Pengarah Urusan syarikat, beliau perlu menitikberatkan isi kandungan profil syarikat ini supaya tidak mengandungi unsur-unsur yang memesongkan hala tuju syarikat. Justeru, profil syarikat perlu dikemaskini dari semasa ke semasa demi meningkatkan isi kandungannya mengikut aspek yang telah dinyatakan di sebelah.
CONTOH Profil Syarikat :-
Tiada ulasan:
Catat Ulasan