- Sultan Sharafuddin melihat produk dikeluarkan F&N pada majlis pelancaran kilang F&N di Selangor, kelmarin.- Foto Sinar Harian oleh ZULFADHLI ZAKI
FRASER & Neave (F&N) Dairies (M) Sdn Bhd membuka kilang terbaharunya bernilai RM370 juta di Pulau Indah, Selangor, kelmarin, dalam usaha syarikat itu menjadi pengeluar susu tin global dengan kos kompetitif serta berupaya menggandakan eksport dalam tempoh lima tahun akan datang.
Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenan mencemar duli merasmikan kilang tersebut.
Ketua Pegawai Eksekutif F&N, Somsak Chayapong berkata, teknologi serba canggih yang digunakan kilang itu akan membolehkan F&N bersaing di pentas global susulan kecekapan pengeluaran.
“Kilang di Pulau Indah ini adalah paling moden di rantau Asia, menjadikan F&N pengeluar paling kompetitif di dunia, dari segi kos.
“Kami berhasrat untuk menggandakan eksport kilang ini menjelang 2018. Ketika ini eksport merangkumi 20 peratus daripada pengeluaran yang dijual kepada lebih 40 negara,” katanya ketika berucap pada majlis pelancaran kilang F&N, kelmarin.
Dalam perkembangan sama, beliau memaklumkan F&N akan memanfaatkan kedudukan mereka bagi menembusi dan meluaskan pasaran sekarang serta global yang menawarkan peluang pertumbuhan besar dengan anggaran dua bilion pengguna.
“Keupayaan kilang ini membolehkan kami mencari pasaran baru secara agresif tanpa meminggirkan kebolehan memenuhi permintaan domestik.
“F&N menyasarkan untuk meluaskan tawaran produk syarikat bagi menjadi pemain industri tenusu mutlak dalam dekad akan datang,” katanya.
Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenan mencemar duli merasmikan kilang tersebut.
Ketua Pegawai Eksekutif F&N, Somsak Chayapong berkata, teknologi serba canggih yang digunakan kilang itu akan membolehkan F&N bersaing di pentas global susulan kecekapan pengeluaran.
“Kilang di Pulau Indah ini adalah paling moden di rantau Asia, menjadikan F&N pengeluar paling kompetitif di dunia, dari segi kos.
“Kami berhasrat untuk menggandakan eksport kilang ini menjelang 2018. Ketika ini eksport merangkumi 20 peratus daripada pengeluaran yang dijual kepada lebih 40 negara,” katanya ketika berucap pada majlis pelancaran kilang F&N, kelmarin.
Dalam perkembangan sama, beliau memaklumkan F&N akan memanfaatkan kedudukan mereka bagi menembusi dan meluaskan pasaran sekarang serta global yang menawarkan peluang pertumbuhan besar dengan anggaran dua bilion pengguna.
“Keupayaan kilang ini membolehkan kami mencari pasaran baru secara agresif tanpa meminggirkan kebolehan memenuhi permintaan domestik.
“F&N menyasarkan untuk meluaskan tawaran produk syarikat bagi menjadi pemain industri tenusu mutlak dalam dekad akan datang,” katanya.
Sinarharian.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan