picture

picture

PENGENALAN

Foto saya
Bandar Seri Permaisuri, Bandar Tun Razak, Malaysia
ASSALAMMUALAIKUM dan SALAM 1 MALAYSIA....kepada semua para tetamu yang berhormat sekalian...kami disini adalah dari salah sebuah syarikat bumiputra yang telah berdaftar dengan SURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIA dan telah sekian lama menceburi didalam bidang yang berkaitan dengan memborong membekal dan pengedar sehingga sampai ke tangan dan dijamin dengan harga yang memuaskan. Diantara prodak yang kami pasarkan ialah seperti KELAPA SANTAN DAN AYAM KAMPUNG. Disini juga kami ingin memaklum kan bahawa kami juga menyediakan pengkhidmatan membekal telor ayam dan gas .
  • Lokasi : BANDAR SERI PERMAISURI,BANDAR TUN RAZAK, Malaysia
  • Alamat : Blok 05-00-01,Flat sri johor, 6km, Cheras,56100 Kuala Lumpur . MALAYSIA

Untuk maklumat lanjut sila hubungi :

Phone: 018-2755546
Komen ke blog kami atau hantarkan email
kepada: nwstimes@gmail.com
Jemput like ke page kami :-


Jumlah Paparan Halaman

Sabtu, 19 Oktober 2013

[TERBONGKAR] 10 Perkara Semua Orang Mesti Tahu Tentang Rokok Tak Sah di Malaysia

Tahukah anda mengenai fakta-fakta berkenaan rokok seludup atau kontraband di Malaysia? Anda mungkin akan pelajari beberapa perkara yang baru di sini...

1. Malaysia pengguna rokok tak sah ke-3 tertinggi di antara 11 negara Asia (ITIC & Oxford Economics 2013)


    • Big thumb 9090
  • Pedagang rokok haram menjadikan Malaysia sebagai sasaran berikutan keluasan pasaran dan mempunyai permintaan tinggi berbanding dua negara yang memiliki harga penjualan rokok termahal di Asia Tenggara.

2. 34.5% jumlah rokok yang terjual di Malaysia adalah tak sah (ITIC 2013)


    • Big thumb e9e6

3. Aktiviti penjualan rokok tak sah di Malaysia terbahagi kepada dua:


  • 1. "Rokok tak sah" atau rokok tiruan menggunakan nama dan alamat pengilang atau pengimport yang palsu di negara ini.

  • 2. "Rokok kontraband" adalah produk yang diimport untuk jualan komersil tetapi tidak dibayar cukai kepada negara.


    4. Di Malaysia, 'rokok tak sah' BUKAN bermaksud jenama rokok seperti Marlboro, Dunhill

6. Jenama-jenama ini di kilangkan di negara luar seperti Indonesia dan diseludupkan ke Malaysia


    • Big thumb 3f54
    • Big thumb 4cf4
  • Ada beberapa laluan haram digunakan penyeludup dari Batam untuk membawa keluar rokok ke Malaysia. Antara laluan haram itu ialah di Batu Merah, Teluk Mata Ikan dan Nongsa.

  • Kilang terbabit tidak memaparkan papan tanda dan hanya memaparkan nombor lot, tidak seperti dua kilang rokok berdekatan, yang menghasilkan rokok jenama Luffman dan Rock terutamanya untuk pasaran tempatan.

    7. Rokok seludup kebanyakanya dijual oleh pendatang asing dari Indonesia dan Filipina

    Kata Penolong Pengarah Kastam, Mohd Fadzly Abdullah, rokok seludup biasanya dijual pendatang tanpa izin dari Filipina di sekitar Kota Kinabalu, Lahad Datu, Sandakan, Tawau, Inanam, Menggatal dan Ranau

    Komander PPM Wilayah 4 Sabah, ACP Abdul Manaf Othman, "Kesemua rokok ini juga dipercayai diseludup masuk dari negara jiran untuk pasaran di kawasan Lahad Datu."

    8. Rokok tak sah adalah cara paling lumayan untuk mendanakan jenayah terancang dan aktiviti pengganas. Permintaanya tinggi, untung tinggi dan penaltinya rendah

    IPOH: Sekumpulan penjenayah yang menaiki kereta jenis Toyota Alphard dan Proton Perdana bertindak mengepung sebuah van yang membawa rokok sebelum melarikan van berkena
    • Big thumb bd7d
  • Persekutuan Pengeluar-pengeluar Tembakau Malaysia (CMTM) merasakan saranan untuk menaikkan cukai rokok sehingga sebanyak empat kali ganda merupakan cadangan eksais tembakau yang ekstrem yang menguntungkan sindiket jenayah.

  • Berjuta-juta daripada pendapatan dagangan haram tembakau telah disalurkan kepada al-Qaeda, organisasi Taliban dan pertubuhan pengganas yang lain, dan kini turut membiayai pemberontak Congo bagi tujuan pengambilan anggota tentera yang terdiri daripada kanak-kanak, perlakuan merogol dan membunuh secara berleluasa.

  • Terdapat bukti jelas dan menyakinkan bahawa sebahagian besar dana daripada pendapatan berbilion dollar daripada dagangan menyeludup masuk rokok dunia, disalurkan kepada rangkaian pengganas serta jenayah terancang antarabangsa.

9. Rokok tak sah dijual pada separuh harga rokok asli dengan harga RM3.50 sepaket. Ini bermakna, ia lebih mudah dibeli oleh remaja bawa umur


    • Big thumb d891
  • Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai mengakui penjualan secara berleluasa rokok haram akan membantutkan usaha kerajaan untuk mengekang keupayaan membeli rokok, terutama remaja dan pelajar berumur 18 tahun ke bawah.


10. Rokok tak sah mungkin ada satu atau lebih dari ciri-ciri berikut (klik gambar untuk keterangan lanjut)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASTRO AWANI Online